پارادوکس «عرضه» در بازار مسکن

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟

پارادوکس «عرضه» در بازار مسکن

یکشنبه 31 اردیبهشت 1396

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‏و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بخش مسکن با تناقض‌‏های آشکاری، در هر دو مقوله عرضه و تقاضا روبه‏رو است، گفت: در شرایطی که هم‏اکنون حدود 2 میلیون و600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور شناسایی شده است، حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری كشور در بافت‏های فرسوده و سكونتگاه‏‏های غیررسمی زندگی می‏كنند.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی چگینی افزود: این موضوع نمونه آشکاری از وجود پارادوکس در هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن و نمودی از سیاست‏گذاری‏ها و احتمال برداشت نادرست از شاخص‌های آماری بخش مسکن است. وی با بیان اینکه مطابق بررسی‏های کارشناسی بروز تحرك در بخش مسكن همواره از جانب بازار تقاضا شروع شده و به تدریج به بخش عرضه سرایت می‏‏كند، خاطرنشان کرد: ناتوانی سازندگان در فروش واحد‌های مسکونی ساخته‏شده ناشی از كمبود تقاضا و كاهش قدرت خرید خانوارها، یكی از دلایل مهم رکود و عدم تحرك‏پذیری بخش مسكن طی سال‏های اخیر تاکنون بوده است.

چگینی ادامه داد: از سوی دیگر و در حالی كه بخشی از اقشار جامعه در آپارتمان‏های لوكس و با متراژ بالا زندگی می‏كنند و نیز بخش قابل‏توجهی از واحدهای مسكونی گران‏قیمت، فاقد متقاضی است، تقاضا برای مسكن كوچك و ارزان‌قیمت بالا بوده و اقشار كم‏درآمد از تامین مسكن حداقلی ناتوان هستند؛ این موضوع یکی دیگر از نمونه‏های بارز وجود پارادوکس و ناهمخوانی در رفتار سمت عرضه در مقابل بازار تقاضای مسکن است.

وی تاکید کرد: بررسی روند تاریخی سیاست‏گذاری در حوزه مسكن طی سال‏های اخیر، حاكی از رویکردهای مختلف به مقوله مسکن و بروز برخی خطاهای استراتژیک در این بخش است. به این ترتیب یافتن نقطه تعادل برای تدوین سیاست‌ها در این بخش بسیار با اهمیت و مقوله‏‏ا‏ی پیچیده است. چگینی هشدار داد: تظاهر ناصحیح شاخص‏های بخش مسكن، می‏تواند سیاست‏گذاری در این بخش را به مسیر نادرست معطوف کند و موجب هرج و مرج در نظام برنامه‏ریزی و نهایتا بروز مشکلات فراوان در بازار مسکن شود.وی گفت: این مسائل سبب شده هم اکنون سیاست‏های حمایت از سمت تقاضای مسکن و اصلاح رفتار سمت عرضه در پاسخ به نیاز بازار تقاضای مصرفی ملک در اولویت قرار بگیرد .

بالا