راز معماری پایدار در قلم طراحان/ هیچ الگویی از معماری پایدار در ایران وجود ندارد

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟

راز معماری پایدار در قلم طراحان/ هیچ الگویی از معماری پایدار در ایران وجود ندارد

چهارشنبه 28 مهر 1395

عضو هئیت علمی دانشگاه علم ‌و ‌صنعت با بیان اینکه معماری پایدار شامل 8 مرحله است که مرحله سوم آن مربوط به معماری سبز است،گفت: راز معماری پایدار در استفاده از تجهیزات نوین نهفته نیست بلکه معماری پایدار در نحوه طراحی طراحان و به عبارتی در نوک قلم طراحان است.


سید مجید مفیدی شمیرانی با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «صما»، افزود: اطلاق معماری پایدار به معماری سبز واژه صحیحی نیست، هیچ الگویی از«معماری پایدار» در کشور ما وجود ندارد. مردم ما باید متوجه شوند که مفهوم پایداری در مقوله انرژی چیست. ازلحاظ حقوقی و ضوابط باید تحولی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: از منظر آموزشی که در سطح وسیعی معمار تربیت می‌شود اما حتی ساده‌ترین اصول را نمی‌توانند پیاده کنند. برای طراحی بنا باید «پایداری» معماری به آن‌ها آموزش داده شود تا پیشرفت حاصل شود. در دوره مدرنیسم به‌طور دائم به این مسئله پرداخته می‌شده است که باید فرم دنبال عملکرد باشد یا بالعکس.

وی افزود: این حرف به‌هیچ‌وجه درست نیست. این دو باید در یک راستا نسبت به یکدیگر باشند. پایداری یک امر حسی نیست، بلکه مبحثی علمی است و ضرورتی حیاتی دارد. باید بدانیم در رأس تمام مباحث، «پایداری» است که باید به‌درستی به آن پرداخته می‌شود. ما در زمین باانرژی محدود روبه‌رو هستیم که کمبود آن محسوس است و به مشکل خواهیم خورد. باید رسالت بزرگی را امروز به عهده معماران بگذاریم زیرا رسالت مهمی است. باید بینش ما نسبت به شهرسازی تغییر کند.

این استاد دانشگاه علم صنعت گفت: معماری پایدار به‌هیچ‌عنوان استفاده از تجهیزات نیست البته استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند رادمان معماری پایدار را بالا ببرد.

مفیدی خاطرنشان کرد: معماری پایدار در نوک قلم طراح قرار دارد یعنی اجرای و طراحی معمار متخصص می‌تواند معماری پایدار را ایجاد کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: طراحی و اجرا معماری پایدار باعث ایجاد ساختمان‌های 30 درصد ارزان‌تر از ساخت‌وسازهای متداول می‌شود.

وی بابیان این‌که معماری پایدار به‌جز تجهیزات در وهله اول نیازمند طراحی صحیح است گفت: یک معماری با طراحی صحیح و توجیه کارفرما می‌تواند یک معماری پایدار را ایجاد کند.

مفیدی در این خصوص متذکر شد: برخی از مردم احساس می‌کنند با افزودن تجهیزاتی مانند پنل های خورشیدی، یا عایق‌های محافظ به هر ساختمانی مالک ساختمان پایدار می‌شوند درحالی‌که ساختمان پایدار دارای طراحی خاص و تخصصی و چه در زمان بهره‌برداری و چه در زمان ساخت بسیار ارزان‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون مردم اقبالی به اجرای اصول پایداری در ساخت‌وسازها نداشته اند؛ گفت:یکی از ضرورت‌ها فرهنگ‌سازی در میان مسئولان، کارفرماها، مجریان و کاربران است که هنوز صورت نپذیرفته است؛ بنابراین مسئولان الگوهای مناسب و عملی ارائه نمی‌کنند که نشان دهند پایداری یک مد نیست بلکه یک نیاز است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علم‌و‌صنعت با اشاره به اینکه تاکنون سه ساختمان شامل مدرسه، یک بنای مسکونی و ساختمان فرهنگ پایداری – شهرداری در منطقه یک را به بهره‌برداری رسانده‌ است، گفت: همه بنا ها با تفکر پایداری طراحی و اجراشده‌اند؛ این بناها با پشتوانه دانش فنی - بومی با مواد و فن‌آوری‌های داخلی انجام‌شده است.

مفیدی در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه‌ی این‌گونه بناها برمبنای اصول معماری پایدار بیشتر از ساختمان‌های معمولی است گفت: هزینه آن پایین‌تر هم است. مثلاً ساختمان مدرسه که طراحی و اجرا شده که دارای دو هزار مترمربع زیربنا است. به‌طورمعمول در تهران یک چیلر 130 تنی برای سرمای چنین ساختمانی نیاز است با تمهیداتی که در طراحی ساختمان انجام دادیم مصرف بنا به یک‌چهارم ساختمان معمول رسید، یعنی به یک چیلر 35 تنی نیاز شد.

وی افزود: یعنی حدود 90 میلیون تومان صرفه‌جویی در هزینه خرید چیلر. البته دیگ‌ها، مشعل‌ها، پمپ‌ها ولوله‌های کوچک‌تری نیز نیاز شد و فضایی هم که برای تأسیسات اشغال شد به یک‌سوم تقلیل یافت، مشاهده می‌شود که چقدر به نفع کارفرما است. البته ظرف چند سال بعد از بهره‌برداری هزینه‌های خرید یا ساخت به بهره‌بردار و یا کارفرما برمی‌گردد. در ثانی بیشتر ساختمان‌های پایدار بعد از چند سال بدون هیچ مشکلی قابلیت تغییر کاربری رادارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت بابیان این‌که استفاده از فضای مفید باعث ترغیب سازندگان به استفاده از طراحی پایدار است گفت: اگر معمار و متخصص رشته معماری پایدار طراحی و اجرا را بر عهده داشته باشد کارفرما می‌تواند از کوچک‌ترین فضاها نیز بهره‌مند شده و ارزش‌افزوده داشته باشد.

بالا